AIRIN’S DIARY

It’s about my ordinary life, my crazy thought and my unforgatable past…..

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, May 1, 2008

Filed under: Uncategorized — tuffah7 @ 4.16

assalamualaikum wbt…

fikiran aku begitu tertekan bila fikirkan exam yang mendatang ni..niat dihati ingin je drop add math..tp pesanan jue, buat mind map..belajar pelahan2..insyaAllah aku buat apa yg terdaya..hari ini ditakdirkan hari yg membuat aku menangis..tekanan hidup dalam keluarga buat aku makin x terkawal diri aku..T.T..aku makin rasa tertekan, xde perasaan dan kerap sakit kepala..huaaa…kenapa setiap kali air mata aku menitis selalunya disebabkan keluarga?..:( sedih bila aku fikirkan balik ttg ni.. 3 kali aku pergi kaunseling hanya sbb hal ni..memang tanggugjawab aku tehadap keluarga amat berat sekali..sehingga kadang kala terganggu emosi aku utk fokus dlm pembelajaran..mungkin sejak aku darjah 4 aku boleh mengawal perasaan ni, tp makin lama makin berat dlm otak aku ni..aku xtau nak luahkan kpd siapa lg..aku tahu nasihat yg akan diberi hanya lah sabar..ye! 7 tahun aku besabar, sehingga kini aku tak larat..tak berdaya lg nak kawal perasaan ni..mungkin aku xsetabah org lain, yg mampu hadapi dugaan mcm ni..tp aku, dah xlarat lg..aku dah hampir putus asa utk teruskan hidup..mujur Allah itu Esa, Dia tunjukkan aku ayat2 Al Quran dan hadis2 ttg hal ini..ye, mmg byk membantu aku, tp aku tak boleh menipu hati aku lg..7 tahun aku tipu diri aku, buat xtau dengan keadaan keluarga aku..tp hari ni, aku rasa terlampau tertekan sgt..ape yg patut aku buat lg..mungkin terlampau digelumangi dosa akan keluarga ini..apa yg patut aku nasihatkan kpd kedua2 ibu bapa ku?..aku sayang mereka..aku tahu mereka sayang kan aku jugak..tp mereka lupa bahawa Allah itu yg patut disayangi lebih dari sesiapa..mereka lupa itu..mungkin sbb ini..apa yg patut aku luahkan lg kpd ibu bapa aku?…huhuhu…setiap malam air mata aku kpd mereka tdk pernah lepas.. knp? aku tahu, adik aku turut mengeluarkan air mata ttg kehidupan kami ini.. dia pun tertekan dengan hidup dia..tp dia masih anak kesayangan ibu..aku xkisah jika tdk pernah jadi anak kesayangan ibu aku atau ayah aku..tp cuma aku perlu kasih sayang dengan perhatian yg secukupnya..hidup ni banyak dugaan..ustazah pernah bg tahu yg hidup tanpa ujian adalah dlm hidup yg salah..pasti mereka xdapat hidayah dr Allah..aku bersyukur krn Allah masih bg aku hidayah..Dia masih sayang dekat aku..Dia masih kisah tentang aku, walaupun aku bukan hambaNya yg soleha..apa yg aku mampu hanya berdoa agar tergolong dalam hambaNYa yg soleha..dan menjalankan kewajiban aku..

aku berharap aku dapat kuatkan semangat..dpt hilangkan rasa penat aku utk menjalani hidup ni..doa kan aku agar berubah keadaan keluarga aku ni..T.T..

wassalam

 

5 Responses to “,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,”

  1. Jue Says:

    Rin.. Guguggugugugu, sorry sangat sebab dah buat hari ni bad day buat ko
    T.T sorry sangat2!! Apsal ko tak bitau aku? Huaaa
    Rin, adakah ko ingat lagi quote ko

    “biarlah..itu hal dunia nur..dunia tu sementara..akhirat yg kau kejarkan..ape la sgt kau nak perhatian dari kwn sperti itu, padahal Allah yg beri kau segalanya kau x cuba mendekatiNya..T.T”

    “biarlah, ape nak dikejar sgt perhatian org yg telah berpaling arah…padahal Allah yg sentiasa ada ketika waktu senang dan susah tidak aku cuba mendekatiNya..”

    Rin, aku pun kalau aku tau nasib aku camni,
    Dah lama aku give up.. n aku cakap.. “aku takleh tipu diri aku”
    Rin, ingat.. We are here as your BEST FRIENDS
    Urm, ko tak cakap dgn parents ko pasal ni?
    Adik2 ko tak buat apa2 ke.. Urm..

    Aku nak ko terus kuat Rin.. Jgn mudah mengeluh camni

  2. awin Says:

    huuwaaa..rin~~walopon aku jarang singgah blog ko..tapi..huhuhuhuhu..aku harap ko leh tahan ngan cabaran ni…untok pengetahuan ko…time aku skola rendah..since aku kecik sampai la aku darjah 6….mak ayah aku slalu gadoh…memang aku rase tertekan sangat..sampai kat aku nangis kat skul ngan kawan2 aku bler aku balek mak aku x de kat umah…..kawan2 aku sume pujuk aku…tp rupenye mak aku g jalan2 wat ilang stress…g skul cter kat kawan2 aku..dorang sume gelakkan aku..ekekek

    sabar la..aku ingat lagi…time mak ayah aku gado..aku nanges n abang aku ajak aku dok sebelah dy..doa bagi ati mak ayah kitorang sejuk..

    alhamdulillah pelajaran kami x terjejas sangat….dalam gado2 pon aku n abang aku berjaya cemerlang dalam upsr…tapi cume sis aku jek yg tertekan sangat..huhu…dr cemerlang pmr..spm result dy trok sket…..

    ko luahkan la kat mak ayah ko ape yg ko rase..x pon ko wat surat kat diorang..dulu aku ade wat skali..aku wat bentuk love..n then aku tulis mintak jangan gadoh lagi..aku takot bler mak ayah aku gado..adehh..nk nanges la plak time tulis ni..terkenang waktu kecik abes sume pinggan pasu pecah..hakhak..

    alhamdulillah skunk aku da beso aku da paham da sume tu..n mak ayah aku pon da ok da skunk….nanti gado..x aleh2 da lepas suploh minit leh gelak2 plak….wat suspens aku jek..hehe

  3. Jue Says:

    Adeh2, aku bersyukur sangat sebab parents aku jarang gaduh
    Tapi parents ko kena sedo gak Rin
    Sebab apa mereka mengahwini antara satu sama lain
    Dan menjadi satu pasangan suami isteri
    Memang berat Rin, nak didik anak2 n isteri.. Tanggungjawab yg berat
    Yg pasti akan ditanya di akhirat kelak..

    All the best to you Rin.. Aku doakan yg terbaik =)

  4. tuffah7 Says:

    huaaa…
    thx jue and awin..T.T
    aku xbrani nak luahkan kat parent aku..
    aku pernah try sekali…
    tp dorang bsing.,..T.T..
    xbrani aku nak bg taw lagi..huhuhu..
    awin,
    alhamdulillah ko dah ok..huhuhu
    giliran aku lak tempuh ujian ni…huhu..

    jue,
    aku igt lg quote tu..
    aku try ulang balek quote tu..
    tp aku xlarat..huhu..aku xtaw npe aku xboleh thn smlm..
    sedih nya…sob2
    aku cuba tabah kan hati..T.T

  5. Rusyda Says:

    Rin..
    Aku xde masalah ngan kawan2
    Kalo ade pon terlalu kecik
    Tapi..aku ade masalah keluarga
    Aku x pernah cite kat org lain
    Dan sampai sekarang aku x cite kat sape2

    Sebab..aku rase masalah tu biar aku je tau
    Walaupon aku rase tertekan,terseksa..T.T
    Aku ngaku aku pernah rase nk lari dr umah..sampaikan bunuh diri pon aku pernah terpikir..nau’zubillahiminzalik
    Tapi bila aku terpikir camtu..aku t’ingat ayat2 Al-Quran,hadis yg aku pernah bace,tazkirah yg aku dgr kat skolah..
    Alhamdulillah..Allah sentiasa tolong aku..

    Sebab tu la aku bersyukur sangat skolah kat SHAMS
    Semuanya bermula dr SHAMS..huhu

    Erm..masalah keluarga aku sekarang ni dah semakin berkurang..kadang2 je masalah ni timbul.
    Aku pon dah boleh kawal perasaan..Alhamdulillah

    Rin..aku selalu igt ni..huhu
    “dugaan Rasulullah lbh hebat tp baginda masih mampu bersabar..dan Allah mengampuni dosa org2 yg sabar”


Leave a comment